
Was born on September 4, 1934 in Prague. His studies at the College of Applied Arts in Prague in the Stage Design Department and at the Prague Academy of Performing Arts in the Department of Puppetry (directing and stage design) largely predetermined his own creative development. He did not study film and its technology – perhaps this also contributed to Švankmajer’s not being weighed down by the “cinematic art” with its excessive dedication to the technical medium and resulting depressive receptiveness. In the Magic Lantern Theatre he experimented with some film procedures, including special effects, for the first time. He made his first film in 1964 at the Krátký film Studio in Prague. The creative diversity of Jan Švankmajer, however, exceeds the limits of film. The artist is active in autonomous visual expression which he has practised since the end of the 1950s. His literary expression consists mainly of scenarios and tactile poems, while his theoretical activity has focused on research of tactile phenomena and imagination. A considerable part of the imaginative strength of Jan Švankmajer consists of blasphemous black humour and a playful viewpoint which, together with extraordinary sensibility and a penetrating critical intellect, form the determining facets of his creative personality. His work, whether film, visual, or literary, is connected with the collective activities of the Czechoslovak Surrealist group.
FILMOGRAPHY:
1964 — The Last Trick
1965 — J.S.Bach – Fantasy in G Minor
1965 — A Game with Stones
1966 — Punch and Judy
1966 — Et Cetera
1967 — Historia Naturae
1968 — The Garden
1968 — The Flat
1969 — Picnic with Weismann
1969 — A Quiet Week in the House
1970 — The Ossuary
1970 — Don Juan
1971 — Jabberwocky
1972 — Leonardo’s Diary
1979 — The Castle of Otranto
1980 — The Fall of the House of Usher
1982 — Dimensions of Dialogue
1982 — Down to the Cellar
1983 — The Pendulum, the Pit and Hope
1987 – ALICE (full-length film)
1988 — Virile Games
1988 — Another Kind of Love
1989 — Meat Love
1989 — Darkness-Light-Darkness
1989 — Flora
1990 — The Death of Stalinism in Bohemia
1992 — Food
1994 — FAUST (full-length film)
1996 — CONSPIRATORS OF PLEASURE (full-length film)
2000 — LITLLE OTIK (full-length film)
2005 — LUNACY (full-length film)
2010 – SURVIVING LIFE (full-length film)
2018 – INSECT (full-length film)
2022 – KUNSTKAMERA (full-length film)
————————————————————————————————————————————————————————————————————-
JAN ŠVANKMAJER
se narodil 4. září 1934 v Praze ( národnost Česká rep.). Středoškolská studia v letech 1950–1954 ve scénickém oddělení Vyšší školy uměleckého průmyslu a studium vysokoškolské v letech 1954–1958 na divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (obor loutkářské scénografie a režie) do značné míry předurčily další tvůrčí vývoj. Nestudoval film a jeho techniku – snad i v této skutečnosti je možné hledat důvody nezatíženosti „filmovým uměním“ s jeho přílišnou oddaností technickému médiu i skličující receptivnosti v tomto směru.
V Laterně Magice si poprvé ověřuje některé filmové postupy včetně filmových triků. V roce 1964 natáčí svůj první film v Krátkém filmu Praha. Tvůrčí mnohostrannost Jana Švankmajera se však vymyká hranicím filmu. Autor je činný v oblasti samostatného výtvarného projevu, jemuž se věnuje od konce padesátých let. Slovesný projev obsahuje především literární scénáře a taktilní básně; činnost teoretická je zaměřena ke zkoumání fenoménu hmatu a imaginace.
Blasfemické černé polohy humoru a ludikativní princip tvoří spolu s nevšední sensibilitou a pronikavým kritickým intelektem určující fasety imaginativní mohutnosti a tvůrčí osobnosti Jana Švankmajera. Jeho tvorba, ať už filmová, výtvarná nebo teoretická, je úzce spjata s kolektivní aktivitou Surrealistické skupiny v Československu.
FILMOGRAFIE:
1964 — Poslední trik pana Schwarzewaldea a pana Edgara
1965 — J.S.Bach – fantasia g-moll
1965 — Spiel mit Steinen
1966 — Rakvičkárna
1966 — Et Cetera
1967 — Historia Naturae (suita)
1968 — Zahrada
1968 — Byt
1969 — Picknick mit Weismann
1969 — Tichý týden v domě
1970 — Kostnice
1970 — Don Šajn
1971 — Žvahlav aneb Šatičky Slaměného Huberta
1972 — Leonardův deník
1973-9 — Otrantský zámek
1980 — Zánik domu Usherů
1982 — Možnosti dialogu
1982 — Do pivnice
1983 — Kyvadlo, jáma a naděje
1987 — NĚCO Z ALENKY
1988 — Mužné hry
1988 — Jiný druh lásky
1989 — Zamilované maso
1989 — Tma, světlo, tma
1989 — Flora
1990 — Konec stalinismu v Čechách
1992 — Jídlo
1994 — LEKCE FAUST (dlouhometrážní film)
1996 — SPIKLENCI SLASTI (dlouhometrážní film)
2000 – OTESÁNEK (dlouhometrážní film)
2005 – ŠÍLENÍ (dlouhometrážní film)
2010 – PŘEŽÍT SVŮJ ŽIVOT (dlouhometrážní film)
2018 – HMYZ (dlouhometrážní film)
2022 – KUNSTKAMERA (dokumentární film)